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Logo design, CWS, ca. 1958
Josef Müller-Brockmann
Logo design, CWS,
Josef Müller-Brockmann,
*1014

Logo design, CWS,
ca. 1958

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Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
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Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
Pavillon Le Corbusier
Höschgasse 8
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The logo of the hygiene product manufacturer CWS consists of the initials of the Swiss company founder Hans Conrad Wolfgang Schnyder. It was created in 1958 by the renowned graphic designer Josef Müller-Brockmann (1914–1996) as part of a new corporate identity. The slim, elongated logo with the slanted W is still in use today.

In the course of his career, Josef Müller-Brockmann designed many wordmarks, logos, and entire visual identities for industrial and government enterprises. In his autobiography, he described the design of the corporate identity for the hygiene products manufacturer CWS as one of his most exciting commissions during the 1950s. In this era, the number of competing enterprises was growing, along with their need for a distinctive visual identity. This included not only catchy branding but also an integrally conceived corporate design encompassing all print and advertising media. For CWS, a Swiss company founded in 1954, Müller-Brockmann designed an elegant wordmark in a prolonged process involving innumerable sketches. It was constructed from the three initials C, W, and S of the founder’s name: Conrad Wolfgang Schnyder. The slim, elongated logo with the slanted W, which is still used today as a positive image in black and red and a negative image in white with black contours, was displayed on all printed materials and promotional items within a systematic layout grid. In an equally precise manner, product photos were added to the brochure layout along with text in the unpretentious Akzidenz Grotesk typeface. In its entirety, the structure and its elements contributed to a uniform, clean, and consequently confidence-inspiring image of the hygiene products manufacturer. The Atelier Müller-Brockmann and the subsequent agency Müller-Brockmann + Co. worked for this longstanding client until 1975. (Barbara Junod)

Logoentwurf, CWS, um 1958
Gestaltung: Josef Müller-Brockmann
Auftrag: CWS, Schweiz, Zürich, CH
Material/Technik: Karton, Tintenzeichnung, bemalt
14 × 22.2 cm
Donation: Shizuko Yoshikawa (Archiv Josef Müller-Brockmann)
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
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Literature

Kerry William Purcell, Josef Müller-Brockmann, London 2006, S. 118–119.

Josef Müller-Brockmann, Mein Leben: Spielerischer Ernst und ernsthaftes Spiel, Baden 1994, S. 39.

Hans Neuburg, «Zeichen und Marken», in: Moderne Werbe- und Gebrauchsgrafik, Ravensburg 1960, S. 76–81.

Carlo Vivarelli, «Die Prinzipien der Signetgestaltung», in: Neue Grafik 5 (1960), S. 29–33.

Biography
Josef Müller-Brockmann
Josef Müller-Brockmann
*1914 in Rapperswil
†1996 in Zürich

Joseph Müller-Brockmann steht mit seinem grafischen Werk und seinen theoretischen Schriften stellvertretend für den Swiss Style der Nachkriegszeit. Nach Abbruch der Grafikerlehre war er zunächst Hospitant an der Kunstgewerbeschule Zürich. Ab 1934 arbeitete er im eigenen Atelier als Grafiker und Illustrator und fand in der Schaufenstergestaltung ein wichtiges Betätigungsfeld. Nach Kriegsende gewannen Bühnenbild und Theaterplakat an Bedeutung. Anfang der 1950er-Jahre wandte er sich zunehmend von der Illustration ab und suchte nach einer sachlich-konstruktiven, universal verständlichen Sprache in der visuellen Kommunikation. Erste Plakataufträge erhielt Müller-Brockmann von der Zürcher Tonhalle, für die er bis 1972 Plakate gestaltete. 1952 gewann er einen vom Automobil Club der Schweiz (ACS) lancierten Wettbewerb mit seinem Plakat Schützt das Kind!, für das er mit dem Fotografen Ernst A. Heiniger zusammengearbeitet hatte. Internationale Anerkennung fand Müller-Brockmann durch sein Referat auf der International Design Conference in Aspen/Colorado. 1958 war er Mitbegründer der Zeitschrift Neue Grafik, die bis 1965 in 18 Nummern erschien. Ab den 1960er-Jahren war Müller-Brockmann als Berater und Gestalter des Corporate Designs für die Rosenthal-Porzellanwerke sowie für die Max Weishaupt GmbH tätig, von 1967 bis 1988 war er Designberater von IBM Europa. 1967 gründete er gemeinsam mit drei anderen Partner die Werbeagentur Müller-Brockmann + Co., die er jedoch von 1976 bis 1984 allein weiterführte. Unter anderem wirkte Müller-Brockmann in dieser Zeit als Berater und Gestalter für Olivetti, die Schweizerischen Bundesbahnen (SBB) und das Kunsthaus Zürich. Müller-Brockmann wurde mit zahlreichen Ausstellungen im In- und Ausland gewürdigt. Der Verleihung des Brunel Awards in den Jahren 1985, 1987 und 1994 folgten weitere internationale Auszeichnungen. (Andrea Eschbach)

Source:

Lars Müller, Josef Müller-Brockmann, Ein Pionier der Schweizer Grafik, Baden 1994/2001.
Museum für Gestaltung Zürich, Bettina Richter (Hg.), Josef Müller-Brockmann, Poster Collection 25, Zürich 2014.

Porträt Josef Müller-Brockmann
Abbildung: www.buamai.com / Fotografie: unbekannt

Image credits

Logoentwurf, CWS, um 1958, Gestaltung: Josef Müller-Brockmann, Donation: Shizuko Yoshikawa (Archiv Josef Müller-Brockmann)
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Logoentwürfe, CWS, um 1958, Gestaltung: Josef Müller-Brockmann, Donation: Shizuko Yoshikawa (Archiv Josef Müller-Brockmann)
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Logoentwürfe, CWS, um 1958, Gestaltung: Josef Müller Brockmann, Donation: Shizuko Yoshikawa (Archiv Josef Müller-Brockmann)
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Logoentwurf, CWS, um 1958, Gestaltung: Josef Müller-Brockmann, Donation: Shizuko Yoshikawa (Archiv Josef Müller-Brockmann)
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Geschäftskarte, CWS – CWS Handtuchautomaten GmbH, um 1958
Gestaltung: Josef Müller-Brockmann, Donation: Shizuko Yoshikawa (Archiv Josef Müller-Brockmann)
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Layout-Entwürfe für Handtuchautomaten, CWS, um 1958, Gestaltung: Josef Müller-Brockmann, Donation: Shizuko Yoshikawa (Archiv Josef Müller-Brockmann)
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Werbefotografie, CWS, um 1958, Logo und Fotografie: Josef Müller-Brockmann, Donation: Shizuko Yoshikawa (Archiv Josef Müller-Brockmann)
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Exhibition text
Josef Müller-Brockmann – Logos and Brandmarks

The design of word marks, brandmarks, or overall visual identities is one of the most demanding tasks in visual communication. It requires knowledge of the company or institution to be represented and the ability to translate its philosophy into a distinctive and striking form that works in various formats and media, is instantly recognizable, and will be remembered. Josef Müller-Brockmann (1914–1996) was a specialist in this field.