This is the eGuide number for the object. You can find it next to selected objects in the exhibition.
This is the location number for the object.
Click here to go to the main menu.
Click here to change languages.
Click here to change the font size and log in.
Click here to show the location of the object.
Zoom with two fingers and rotate images 360° with one finger. Swipe an object to the side to see the next one.
Click here for background information, biographies, legends, etc.
Click here to listen to spoken texts or audio files.
Share an object.
Download as PDF.
Add to saved objects.
 
Hallway furniture, Entwurf für das Wohnhaus Alois Blöchlinger, 1933
Traugott Stauss
Hallway furniture, Entwurf für das Wohnhaus Alois Blöchlinger
Traugott Stauss,

Hallway furniture, Entwurf für das Wohnhaus Alois Blöchlinger,
1933

Traugott Stauss
*2002
g
f Object e
[{"lat":47.382971879567044,"lng":8.535771857060467},{"floor":"floorplan-ug"}]
BF
GF
1
2
2
Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
  • Entwurf für das Wohnhaus Alois Blöchlinger Traugott Stauss Hallway furniture
6
7
Listen to the text
j

The well-proportioned wardrobe offers a suitable place to store umbrellas, gloves, or wet shoes. As a minimalist sculpture, it fits with modern interior design, yet it also creates its own atmosphere through a contrasting color scheme.

The teachers Alfred Altherr and Sophie Taeuber-Arp no doubt exerted a lasting influence on the work of the graphic, stage, textile, interior, and furniture designer Traugott Stauss (1898–1952) from Toggenburg. His involvement with the artistic avant-garde, which began during his time at the Kunstgewerbeschule Zürich and was intensified in Germany, is reflected not only in this maverick’s graphic design work and his few architectural designs (Eos Cinema, Wattwil, 1929–30) but also in his cubist furniture often painted in color. In 1931, at around the same time that the Zurich branch of Wohnbedarf started business, he opened a shop in Lichtensteig called Raumkunst (“Art in Space”), in which he sold his own furniture pieces. It survived for only a year, although Stauss was given the opportunity to design the interiors and color scheme of the Blöchlinger House in Uznach in 1933. For the orange, yellow, and blue-gray entry hall of this Gesamtkunstwerk, he created in his father’s wainwright shop an orange-red piece of furniture offering both shelf space and a seat. Shoes could be placed either in the open shelves or in the chest, umbrellas in the vertical section, and gloves inside the narrow drawer. Stauss’s color schemes gave every room in the house its own unique identity. He placed minimalist dark blue furniture in a bright yellow dining room, while he immersed one of the bedrooms in a pale periwinkle tone. In 1934, after giving up hope of profitably breaking into the furniture business, Stauss shifted his focus to textile design. (Arthur Rüegg)

Korridormöbel, Entwurf für das Wohnhaus Alois Blöchlinger in Uznach, 1933
Entwurf: Traugott Stauss
Material/Technik: Holz, gefasst
110.5 × 107.5 × 41 cm
Dauerleihgabe: Schweizerische Eidgenossenschaft, Bundesamt für Kultur Bern
Literatureo

Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), 100 Jahre Schweizer Design, Zürich 2014, S. 104.

Jost Kirchgraber u. a., Raumkunst Lichtensteig. Ein Mann probt die Moderne. Traugott Stauss (1898–1952), Ausst.-Kat. Historisches Museum St. Gallen, 1996.

Rudolf Hanhart, «Traugott Stauss 1898–1952», in: Toggenburger Annalen, Bazenheid 1997.

Brigitte Selden, «Toggenburger Avantgarde. Zum 100. Geburtstag des Gestalters Traugott Stauss», in: NZZ, 7./8.2.1998.

Biographyo
Traugott Stauss
Traugott Stauss
*1898 in Oberhelfenschwil
†1952 in Lichtensteig

Traugott Stauss absolvierte eine Ausbildung an der Kunstgewerbeschule Zürich und anschliessend eine grafische Lehre bei Orell Füssli in Zürich. Ab 1922 war er als Grafiker und Gestalter in Lichtensteig tätig. Alfred Altherr, der Direktor der Kunstgewerbeschule Zürich, beeinflusste das gestalterische Werk von Stauss massgeblich, indem er ihm die Ideen des Schweizerischen Werkbunds und des Bauhauses nahebrachte. Am Beispiel der Einrichtung eines Junggesellenzimmers zeigt sich Sophie Taeuber-Arps Einfluss auf Stauss’ Arbeit. Im Sinne des avantgardistischen Designs entwarf er unter anderem 1929/30 die Farb- und Raumgestaltungen des Kinos Eos in Wattwil und zwischen 1930 und 1936 zahlreiche polychrom gefasste Möbel im Bauhausstil. 1933 wurde Stauss in den Schweizerischen Werkbund aufgenommen, ab 1934 war er als Dessinateur in der St. Galler Feinwebereien AG in Lichtensteig tätig. Gegen Ende der 1930er-Jahre wandte sich Stauss von der Moderne ab und hin zu bäuerlich-ländlichen Formen. Der Toggenburger Künstler kann so als Vertreter einer verlorenen Moderne bezeichnet werden. (Andrea Eschbach)

Source:

Rüegg, Arthur (Hg.), Schweizer Möbel und Interieurs im 20. Jahrhundert, Basel/Boston/Berlin 2002.

Porträt Traugott Stauss
Abbildung: Niklaus Stauss / Fotografie: unbekannt

Image creditso

Korridormöbel, Entwurf für das Wohnhaus Alois Blöchlinger in Uznach, 1933, Entwurf: Traugott Stauss, Dauerleihgabe: Schweizerische Eidgenossenschaft, Bundesamt für Kultur Bern
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Fotografie, Esszimmer im Haus Blöchlinger in Uznach, um 1996, Fotografie: Hanspeter Schiess
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK