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Poster, La Rinascente – Tutti in acqua, 1956
Lora Lamm
Poster, La Rinascente – Tutti in acqua,
Lora Lamm,

Poster, La Rinascente – Tutti in acqua,
1956

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Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
  • La Rinascente – Tutti in acqua Lora Lamm
  • La Rinascente – Tutti in acqua Lora Lamm
  • La Rinascente – Tutti in acqua Lora Lamm
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Lora Lamm’s (b. 1928) swimwear poster for the chic Milanese department store La Rinascente is both captivatingly simple and atmospheric. With her illustrative style that combines subtle humor with poetic charm, Lamm seduced female customers to buy. Lamm’s work has been enjoying a comeback in recent years, speaking to the timelessness of her creations.

A half-length female figure turns her back to the viewer. Although we can’t see her face, we sense that her gaze is fixed on the sea before her. The water is indicated with a faint brushstroke. The woman’s head is tilted slightly and perched on a swan-like neck. Her hair is hidden under a swimming cap. Although the poster advertises fashions for the summer season, the swimsuit is only of secondary importance. Lora Lamm’s great art lies in the power of suggestion. With her highly reduced images in soft colors, she manages to summon the whole lifestyle of the postwar years in Italy. The sober objectivity of the Swiss graphic style was anathema to her. In charge of the complete visual identity of the La Rinascente department store, she crafted her very own mode of expression. Inspiration came in part from the contemporary American commercial illustrators she so admired. Lamm realized that she had to find a novel way to address the store’s predominantly female clientele. Her creative process was the secret to the success of her posters: Lamm invariably drafted her designs in tiny DIN A6 format, to capture only the atmosphere she wanted to create. And she sometimes whimsically combined her illustrations with photographic elements. Lamm’s protagonists are usually cheerful, cosmopolitan women who stand for a new image of the female sex. She once remarked that she was looking to elicit a smile, not laughter, with her posters, and the success of her efforts still beguiles us today. (Bettina Richter)

Plakat, La Rinascente – Tutti in acqua, 1956
Erscheinungsland: Italien
Gestaltung: Lora Lamm
Auftrag: La Rinascente, Mailand, IT
Material/Technik: Offset
99 × 68.5 cm
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Literatureo

Museum für Gestaltung Zürich, Bettina Richter (Hg.), Zürich–Milano, Poster Collection 14, Baden 2007.

Lora Lamm, Nicoletta Ossanna Cavadini (Hg.), Lora Lamm, Grafica a Milano – Graphic Design in Milan 1953–1963, Mailand 2013.

Biographyo
Lora Lamm
Lora Lamm
*1928 in Arosa

Lora Lamm studierte von 1946 bis 1951 Grafik an der Kunstgewerbeschule Zürich, unter anderen bei Johannes Itten, Ernst Keller und Ernst Gubler. Nach ihrem Studienabschluss und der Anstellung im grafischen Atelier der Triplex-Werbeagentur zog es sie auf Rat von Frank Thiessing, Texter derselben Agentur, ins wirtschaftlich boomende Mailand der Nachkriegszeit. Dort wurde sie zunächst Mitarbeiterin im Studio Boggeri und folgend als Verpackungsgestalterin bei der Firma Panettone Motta Milano. Auf Empfehlung des Schweizer Grafikers Max Huber kam sie 1954 in die Werbeabteilung des Warenhauses La Rinascente. Dort erarbeitete sie sich rasch eine feste Anstellung und bestimmte mit ihrem frischen Stil massgeblich den visuellen Auftritt des Hauses. Eine ihrer bedeutendsten Werbekampagne war Il Giappone von 1956. Sie überzeugt durch eine schlichte japanische Note, die gleichzeitig dem Schweizerischen Konstruktivismus nahe steht. 1958 entschied sich Lamm, nur noch als freie Mitarbeiterin für La Rinascente und das dazugehörige Billigwarenkaufhaus Upim zu arbeiten. Dies erlaubte ihr, nebenbei selbständig für andere Kunden wie Pirelli, Elizabeth Arden, Niggi oder Latte Milano zu arbeiten. 1963 kehrte Lamm nach Zürich zurück, wo sie als Freelancerin arbeitete und später als Partnerin in die Werbeagentur Frank C. Thiessing eintrat. Sie hielt jedoch weiterhin Kontakte nach Mailand und führte noch bis 1966 für italienische Kunden Aufträge aus. (Andrea Eschbach)

Source:

Lora Lamm, Nicoletta Ossanna Cavadini (Hg.), Lora Lamm, Grafica a Milano – Graphic Design in Milan 1953–1963, Mailand 2013.
Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), Zürich – Milano, Poster Collection 14, Baden 2007.

Porträt Lora Lamm
Abbildung: irenebrination.typepad.com / Fotografie: Serge Libiszewski

Image creditso

Plakat, La Rinascente – Tutti in acqua, 1956, Italien, Gestaltung: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, La Rinascente – Estate e mare, 1957, Italien, Gestaltung: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, La Rinascente – Tutto in acqua, 1955, Italien, Gestaltung: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, La Rinascente – Estate e moda,1958, Italien, Gestaltung: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, La Rinascente – Estate e mare, 1958, Italien, Gestaltung: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK