5635
	https://www.eguide.ch/wp-content/uploads
	
	
	
	
	
	
		
		
		
		
			 
			
			
				Poster, Den pro mou lásku (Ein Tag für meine Liebe),  1976
			
			
				Olga Poláčková-Vyleťalová
			
			 
		 
	 	Poster, Den pro mou lásku (Ein Tag für meine Liebe), 
	Olga Poláčková-Vyleťalová, 
	
	
		
			
			
			
			
			
			
				
				Poster, Den pro mou lásku (Ein Tag für meine Liebe), 
				 
				1976
				
			
			
				Olga Poláčková-Vyleťalová
 
				
			
		 
	 
	
	
		
		
	
	 
	 
		
		[{"lat":47.383182093825205,"lng":8.536082322753899},{"floor":"floorplan-2"}]
		
		
			
				Museum für Gestaltung Zürich
				Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
				Museum map
			 
			
				Museum für Gestaltung Zürich
				Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
			 
			
				Pavillon Le Corbusier
				Höschgasse 8
8008 Zürich
				Museum map				
			 
		 
	 
	 
	
	
		
			
			
													
												
							Innovative Czechoslovak film posters from the 1960s and 1970s are a highlight of poster history. They are characterized by a subjective artistic interpretation of the films they advertise. A striking number of female designers contributed to this era’s poster and graphic design, including Olga Poláčková-Vyleťalová (b. 1944). 
						 
						The political upheaval in Czechoslovakia in the years leading up to the Prague Spring unleashed creative design energy that was manifested primarily in films and film posters and continued to play a role into the early 1980s. While Constructivist and Surrealist traditions from the interwar period were reinvigorated, influences from contemporary avant-garde movements were also incorporated. The still photos and portraits of famous film stars that served as the designers’ visual raw material were defamiliarized and reassembled as collages.
Day for My Love by Juraj Herz, a Czech New Wave filmmaker, recounts the relationship of a young couple who are coming to terms with the death of their small daughter and waiting full of yearning for another child. Olga Poláčková-Vyleťalová embeds the melancholy portrait of the female lead in a surreal interlaced space swathed in clouds. A butterfly, symbol of the soul and resurrection, covers her left eye. (Bettina Richter)
 
					 
							 
						
				
					Plakat, Den pro mou lásku (Ein Tag für meine Liebe), 1976
Erscheinungsland: ČSSR 
Gestaltung: Olga Vyleťalová Poláčková
Auftrag: Ústřední půjčovna filmů, UPF, Prag, CS (Zentraler Filmverleih)
Material / Technik: Offset
83 × 58 cm
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK				
			 
		 
		
						
				
					
					
					
						
							Dušan Brozman, «Eine bildnerische Angelegenheit / Das tschechische Filmplakat seit den sechziger Jahren», in: Wolfgang Beilenhoff, Martin Heller, Das Filmplakat, Kat. Ausst. Museum für Gestaltung Zürich, Zürich 1995.
Barbara Vinken, «Mode», in: Wolfgang Beilenhoff, Martin Heller, Das Filmplakat, Kat. Ausst. Museum für Gestaltung Zürich, Zürich 1995.
Meili Dschen, «Kontinuität», in: Wolfgang Beilenhoff, Martin Heller, Das Filmplakat, Kat. Ausst. Museum für Gestaltung Zürich, Zürich 1995.
						 
					 
					
					
				 
		
		
					
			
				
				
																			
									
									
										Plakat, Den pro mou lásku (Ein Tag für meine Liebe), 1976, ČSSR, Gestaltung: Olga Vyleťalová Poláčková
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
									 
								 
																			
									
									
										Plakat, Křehké vztahy (Zerbrechliche Beziehungen), 1979, ČSSR, Gestaltung: Olga Vyleťalová Poláčková
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
									 
								 
																			
									
									
										Plakat, Den profese (Tag der Profession), 1985, ČSSR, Gestaltung: Olga Vyleťalová Poláčková
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
									 
								 
																			
									
									
										Plakat, Džamila, 1960, ČSSR, Gestaltung: Božena Bruderhansová, Donation: Peter Leuenberger
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK