This is the eGuide number for the object. You can find it next to selected objects in the exhibition.
This is the location number for the object.
Click here to go to the main menu.
Click here to change languages.
Click here to change the font size and log in.
Click here to show the location of the object.
Zoom with two fingers and rotate images 360° with one finger. Swipe an object to the side to see the next one.
Click here for background information, biographies, legends, etc.
Click here to listen to spoken texts or audio files.
Share an object.
Download as PDF.
Add to saved objects.
 
Luggage label, St. Moritz, ca. 1930
Walter Herdeg
Luggage label, St. Moritz,
Walter Herdeg,

Luggage label, St. Moritz,
ca. 1930

*1059
g1Q6
[{"lat":47.38288493325195,"lng":8.535715530671155},{"floor":"floorplan-ug"}]
BF
GF
1
2
2
Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
  • St. Moritz Walter Herdeg
  • St. Moritz Walter Herdeg
  • St. Moritz Walter Herdeg
  • St. Moritz Walter Herdeg
  • St. Moritz Walter Herdeg
  • St. Moritz Walter Herdeg
  • St. Moritz Walter Herdeg
6
7
Listen to the text
j

In 1937, St. Moritz made history when the spa and tourism director Walter Amstutz patented four variations of the sun symbol as its trademark. Far ahead of his time, Amstutz recognized the significance of a consistent visual identity. The design was created around 1930 by the graphic artist Walter Herdeg (1908–1995), whose combination of the sun emblem and slanted script became the world’s first visual symbol of a tourist destination.

For generations, St. Moritz, in the Upper Engadine, has been a trendsetter in destination marketing. Even today, the fashionable mountain resort continues to display originality and innovation with its tourist offerings and marketing. As a result of the Great Depression in the early 1930s, the international clientele stayed away. At the same time, established vacation spots like St. Moritz were also coming under increasing pressure from local competition. Spa director Amstutz responded by initiating a systematic repositioning of the brand: he replaced the snow hare designed by Alex Walter Diggelmann with Walter Herdeg’s sphinxlike sun, thereby advertising both summer and winter tourism. The new emblem efficiently communicated universally understood values like good weather, warmth, light, and health. With the participation of one of the most progressive graphic artists of the period, Walter Herdeg from Zurich, new standards were set for advertising media and graphic presentation through the combination of photomontage and humorous illustration. Images of self-confident, active, and stylish women or comical motifs like the British “bobby” policeman addressed a progressive, cosmopolitan, and in many cases foreign clientele. With sometimes rather fantastical invented phrases like “Heidiland” or “Top of the World,” St. Moritz succeeds to this day in setting itself apart from the countless other mountain destinations. (Christian Brändle)

Kofferetikette, St. Moritz, um 1930
Gestaltung: Walter Herdeg
Auftrag: Kur- und Verkehrsverein St. Moritz
4.5 × 13.5 cm
Donation: Graphis Verlag, Zürich, CH
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Literatureo

Barbara Junod, «Die Sonne von St. Moritz: Walter Herdeg», in: Museum für Gestaltung (Hg.), 100 Jahre Schweizer Grafik, Zürich 2014, S. 184–187.

Biographyo
Walter Herdeg
Walter Herdeg
*1908 in Zürich
†1995 in Zürich

Walter Herdeg studierte Grafik bei Ernst Keller an der Kunstgewerbeschule Zürich sowie bei Oskar H. W. Hadank an der Hochschule für Bildende Künste Berlin. Danach arbeitete er im Büro von Hadank, einem Pionier der Verpackungs- und Markengestaltung. Ab 1930 führte Herdeg sein eigenes Atelier in Zürich, das auf Firmensignets spezialisiert war. Bereits 1933 entwarf er das bis heute gültige Weltkugel-Emblem für die Zeitschrift Weltwoche. Von 1930 bis 1938 war Herdeg Grafiker des Kur- und Verkehrsvereins St. Moritz und entwickelte für dessen Direktor Dr. Walter Amstutz das Sonnensignet mit dem schrägen Handschriftzug «St. Moritz», das 1930 das langjährige St. Moritzer Ortssymbol – ein Schneehase mit aufrechterem Namenszug – ersetzte. In diesen Jahren schuf Herdeg ein ganzes Universum an Geschäftsdrucksachen und Werbemitteln, die um das neue Sonnenemblem und den Schriftzug kreisen und entwickelte damit das erste kohärente Erscheinungsbild eines Ferienkurorts. Das Team Amstutz und Herdeg gründete 1938 das Reklamebüro und den Verlag Amstutz & Herdeg mit Sitz in Zürich. 1944 lancierten sie die berühmte internationale Zeitschrift Graphis. Ihre Zusammenarbeit endete 1964 mit Amstutz’ Ausscheiden aus dem Verlag. In der Folge lancierte Herdeg weitere erfolgreiche Jahrbücher wie Photographis (1973) und Graphis Posters (1966) und erhielt zahlreiche Preise und Ehrungen. Den Umschlag von Graphis zu entwerfen, galt als grosse Ehre für Gestalter. In der Zeitschrift gab Herdeg führenden Gestaltern wie Pentagram, Chermayeff & Geismar, Herb Lubalin und Lou Dorfsman eine Plattform, präsentierte aber auch vielversprechende Newcomer. Das Museum für Gestaltung Zürich besitzt einen Teil des Archivs der Agentur Amstutz & Herdeg sowie des Graphis Verlags. (Andrea Eschbach)

Source:

Barbara Junod, «Die Sonne von St. Moritz», in: Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), 100 Jahre Schweizer Grafik, Zürich 2014.
Sigi Odermatt, 100 + 3 Schweizer Plakate, Zürich 1998.
Willy Rotzler, «Ein Pionier der angewandten Grafik – Walter Herdeg zum 60. Geburtstag», in: Typografische Monatsblätter, 1968/1.
www.aiga.org/medalist-walterherdeg
www.typotheque.com/articles/walter_herdeg_editor_and_founder_of_graphis

Porträt Walter Herdeg
Abbildung: www.thinkinform.com / Fotografie: unbekannt

Image creditso

Kofferetikette, St. Moritz, um 1930, Gestaltung: Walter Herdeg, Donation: Graphis Verlag, Zürich, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Kofferetikette, St. Moritz, 1930, Gestaltung: Alex Walter Diggelmann, Donation: Graphis Verlag, Zürich, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Signet, Die Sonne von St. Moritz, 1932, Gestaltung: Walter Herdeg, Donation: Graphis Verlag, Zürich, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Broschüre, St. Moritz Gästekarte, Sommer 1935, Gestaltung: Walter Herdeg, Donation: Graphis Verlag, Zürich, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Werbebroschüre (Sommer), St. Moritz, 1934, Gestaltung: Walter Herdeg, Donation: Graphis Verlag, Zürich, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Hotelprospekt (Winter), Vorder- und Rückseite, Badrutts Palace Hotel, 1934, Gestaltung: Walter Herdeg, Donation: Graphis Verlag, Zürich, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Werbeinserat (Winter), St. Moritz, 1937, Gestaltung: Walter Herdeg, Donation: Graphis Verlag, Zürich, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Exhibition texto
Walter Herdeg - St. Moritz

St. Moritz made history in 1937 when the spa and tourism director Walter Amstutz patented the sun symbol in four variants as the town trademark. He was far ahead of his time in realizing the importance of a consistent visual identity. The trademark was designed by the graphic artist Walter Herdeg (1908–1995), whose sun emblem and diagonal handwritten place name were the first visual identity to be created for a tourist destination anywhere in the world.