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Record sleeve (front and back), Unknownmix – UX, 1984
Hans-Rudolf Lutz
Record sleeve (front and back), Unknownmix – UX,
Hans-Rudolf Lutz,
*1033

Record sleeve (front and back), Unknownmix – UX,
1984

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Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
Pavillon Le Corbusier
Höschgasse 8
8008 Zürich
Museum map
  • Unknownmix – UX Hans-Rudolf Lutz Record sleeve (front and back)
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  • Unknownmix – UX Hans-Rudolf Lutz Record sleeve (front and back)
  • Unknownmix – UX Hans-Rudolf Lutz Record sleeve (front and back)
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As a member of the Zurich-based rock band UnknownmiX (1983–1992), Hans-Rudolf Lutz (1939–1998) designed cassette covers and record sleeves, printed matter and advertising material, as well as all the visuals for live performances. Throughout, he consistently used the Univers typeface and his own repertoire of images.

The designer Hans-Rudolf Lutz met the singer Magda Vogel, his future life partner, in Zurich in the late 1970s. She was just in the process of creating a new style of electro-pop along with the electronics technician Ernst Thoma and the drummer Knut Remond. Inspired by this “urban folk music,” which mixed rock, pop, techno, and minimal, as well as noises and animal sounds, Lutz designed the cover of the band’s first music cassette, which was released in 1983 under the name UnknownmiX. Vogel’s typewriter was used to type out the cover text. From 1984, Lutz consistently used Adrian Frutiger’s Univers typeface—and only the italicized font styles 47 and 67—for the band’s record sleeves, printed matter, and advertising material. This is also the case for the 1984 record sleeve, which on one side is positively labeled with UX in black on white and on the other side negatively with UnknownmiX in white on black. A radically minimal design. On this cover, Lutz figures for the first time as a member of the band: “Hans-Rudolf Lutz all visual…” For Lutz was responsible not only for the print media but also for all the visuals for live performances during the approximately ten years of the band’s existence. As “Visual DJ” he immersed the stage including singer and musicians in an abstract ambience by means of several slide projectors and spotlights. At the same time, he used both his own repertoire of images and the italicized Univers font for the music titles. (Barbara Junod)

Schallplattenhülle (Vorder- und Rückseite), UnknownmiX – UX, 1984
Gestaltung: Hans-Rudolf Lutz
Auftrag: Unknownmix Zürich, CH
Vertrieb: Recommended Records Zürich, CH
Verwendete Schrift: Univers
31.3 × 31.5
Donation: Magda Vogel
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
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Literature

Hans-Rudolf Lutz, Typoundso, 2. Aufl., Zürich 1997 (1996), S. 148–161.

UnknownmiX, The Siren, Zürich, RecRec Music, 1989: https://www.youtube.com/watch?v=txXrzJUSdvg

UnknowmmiX, Django, Zürich, RecRec Music, 1985: https://www.youtube.com/watch?v=MzP0JhU95E0

UnknownmiX, Chew The Gun, Zürich, LXRC31: https://soundcloud.com/luxrec/sets/lxrc31

UnknownmiX, UX Records – UX-004, Zürich, 1984 : https://www.discogs.com/UnknownmiX-UX/release/1211116

UnknownmiX, Discografie:

https://www.discogs.com/artist/152831-UnknownmiX

http://www.definitiv-zuerich.ch/bands/-/id/62/b/unknownmix

Biography
Hans-Rudolf Lutz
Hans-Rudolf Lutz
*1939 in Zürich
†1998 in Zürich

Hans-Rudolf Lutz absolvierte von 1955 bis 1959 eine Lehre als Schriftsetzer in der Druckerei Orell Füssli. Danach arbeitete er beim Typografen Arthur Kümin und später in der Druckerei Anton Schöb. 1961 verliess Lutz die Schweiz, um durch Europa und Nordafrika zu reisen. Nach seiner Rückkehr besuchte er 1963 an der Schule für Gestaltung Basel einen einjährigen Kurs für typografische Gestaltung bei Emil Ruder und Robert Büchler. Von 1964 bis 1966 arbeitete Lutz im Studio von Albert Hollenstein in Paris, wo er als Leiter der Gruppe «expression typographique» die typografischen Möglichkeiten des damals neuen Fotosatzes auslotete und den Handwerkern die gestalterischen Grundlagen in Abendkursen vermittelte. Ab 1966 führte Lutz ein eigenes Atelier in Zürich. Im selben Jahr gründete er den Hans-Rudolf Lutz Verlag und nahm eine Stelle als Fachlehrer für Schriftsatz an der Schule für Gestaltung Zürich an, wo er mit kurzer Unterbrechung über dreissig Jahre lang unterrichtete. Lutz beteiligte sich zudem ab 1971 am Aufbau der F + F-Schule für experimentelle Gestaltung in Zürich. Sein Hauptsitz als Lehrer für Typografie und interdisziplinäre Gestaltung lag jedoch ab 1968 bis zu seinem Tod in Luzern. 1977 konzipierte Lutz für die Typografischen Monatsblätter eine Serie plagiierter Zeitschriftentitel, mit denen er zeigte, dass der visuelle Auftritt immer «mitgelesen» wird – eine Erkenntnis, die er auch seinen Studenten in der Schweiz, in Edmonton (CA), Columbus/Ohio und Providence/Rhode Island (USA) sowie in Bremen (DE) mit auf den Weg gab. Von 1967 bis 1980 gestaltete Lutz die Bücher des Instituts für Geschichte und Theorie der Architektur (gta) an der ETH Zürich sowie zahlreiche Kunst- und Politbücher im Eigenverlag. In den 1980er- und 1990er-Jahren machte er sich zudem als Herausgeber und Autor von Lehr- und Bilderbüchern einen Namen. Ausbildung in typografischer Gestaltung (1987), Die Hieroglyphen von heute (1990) und Typoundso (1996) gehören zu den wichtigsten. Daneben trat Lutz auch als visueller DJ der Musikgruppe UnknownmiX auf. (Andrea Eschbach)

Source:

Hans-Rudolf Lutz, Ausbildung in typografischer Gestaltung, Zürich 1987.
Hans-Rudolf Lutz, Typoundso, Zürich 1996.
Friedrich Friedl, Nicolaus Ott, Bernard Stein, Typography, Köln 1998.
Barbara Junod, «Untersuchung und Experiment: Hans Rudolf-Lutz und Wolfgang Weingart», in: Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), 100 Jahre Schweizer Grafik, Zürich 2014.
http://lutz-verlag.ch/about/
www.eyemagazine.com/feature/article/reputations-hans-rudolf-lutz.
http://de.wikipedia.org/wiki/Hans-Rudolf_Lutz
http://www.definitiv-zuerich.ch/bands/-/id/62/b/unknownmix

Porträt Hans-Rudolf Lutz
Abbildung: lutz-verlag.ch / Fotografie: unbekannt

Image credits

Schallplattenhülle (Vorder- und Rückseite), UnknownmiX – UX, 1984, Gestaltung: Hans-Rudolf Lutz, Donation: Magda Vogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Musikkassetten-Umschlag, Unknownmix, 1983, Gestaltung: Hans-Rudolf Lutz, Donation: Magda Vogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, UX – Unknownmix, 1989, Schweiz (Rote Fabrik), Gestaltung: Hans-Rudolf Lutz, Donation: Kulturzentrum Rote Fabrik, Zürich, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Schallplatte und Hülle, UX – UnknownmiX Sincerely Habibi, 1991
Gestaltung: Hans-Rudolf Lutz, Donation: Magda Vogel

Schallplattenhülle, UnknownmiX – whaba!, 1988, Gestaltung: Hans-Rudolf Lutz, Donation: Magda Vogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Pressedokumentation, UnknownmiX (Die Band im Bild), 1992, Gestaltung: Hans-Rudolf Lutz, Donation: Magda Vogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Exhibition text
Hans-Rudolf Lutz - UnknownmiX

The Zurich rock band UnknownmiX (1983–1992) mixed rock, pop, techno, and minimal music with noise and animal sounds to create a radical urban sound that interacted with projected images in live shows. The initial group included singer Magda Vogel, Ernst Thoma as audio engineer, the percussionist Knut Romain, and the designer Hans-Rudolf Lutz (1939–1998). Lutz designed all the cassette and record covers, along with printed matter and advertising material for the band. He also created the visuals for the live performances.