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Design for advertising brochure, La Rinascente, 1957
Lora Lamm
Design for advertising brochure, La Rinascente,
Lora Lamm,
*1065

Design for advertising brochure, La Rinascente,
1957

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Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
Pavillon Le Corbusier
Höschgasse 8
8008 Zürich
Museum map
  • La Rinascente Lora Lamm Design for advertising brochure
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As a graphic designer for the La Rinascente department store in Milan, Grisons native Lora Lamm (b. 1928) developed her own illustrative style, which is far removed from constructive Swiss graphics. Her signature style results not only from her penchant for drawing but in large part from the need to appeal to a predominantly female audience, which she could reach more effectively with her charming illustrations in place of strictly functional graphics.

The graphic artist Lora Lamm, trained at the Kunstgewerbschule Zürich, worked from 1953 to 1962 in Milan—first at Studio Boggeri, then for the confectioner Motta, and from 1954 onward at the modern department store La Rinascente. There, under the direction of Max Huber (1919–1992), who had designed the new visual identity for La Rinascente, she designed the in-house magazine and all advertising materials for the sales exhibitions. When Huber left the department store in 1958, Lamm took over his post (until 1962). In contrast to Huber and other Swiss graphic designers in Milan, Lamm used an illustrative style that had little in common with the Swiss graphic constructivism. While this was partly the result of her penchant for drawing, it was also due to the fact that the fashionable La Rinascente cultivated a mainly female clientele. With her playfully light and humorous graphics inspired by trendy department stores such as Macy’s in the United Stated, Lamm succeeded in enchanting the customers. The oval springtime 1957 brochure Primavera, which announced La Rinascente’s new products and events, is a good example of this. Each illustration, airy and precise at the same time, was designed with watercolor or opaque gouache in original size and then printed with the accompanying text inside using offset. The text accompanying the elegant young woman against a blue background is an ode to the eighteen-year-old embodying the spirit of springtime, who is wooed with special offers. (Barbara Junod)

Entwurf für Werbeprospekt, La Rinascente, 1957
Illustration: Lora Lamm
Auftrag: La Rinascente, Mailand, IT
16.3 × 13.3 cm
Donation: Lora Lamm
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
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Literature

Barbara Junod, «Die Herren von Jelmoli und Globus kamen nach Milano – Wir inspirierten uns an Amerika», in: Museum für Gestaltung, Bettina Richter (Hg.), Zürich–Milano, Poster Collection 14, Zürich 2007, S. 52–53.

Biography
Lora Lamm
Lora Lamm
*1928 in Arosa

Lora Lamm studierte von 1946 bis 1951 Grafik an der Kunstgewerbeschule Zürich, unter anderen bei Johannes Itten, Ernst Keller und Ernst Gubler. Nach ihrem Studienabschluss und der Anstellung im grafischen Atelier der Triplex-Werbeagentur zog es sie auf Rat von Frank Thiessing, Texter derselben Agentur, ins wirtschaftlich boomende Mailand der Nachkriegszeit. Dort wurde sie zunächst Mitarbeiterin im Studio Boggeri und folgend als Verpackungsgestalterin bei der Firma Panettone Motta Milano. Auf Empfehlung des Schweizer Grafikers Max Huber kam sie 1954 in die Werbeabteilung des Warenhauses La Rinascente. Dort erarbeitete sie sich rasch eine feste Anstellung und bestimmte mit ihrem frischen Stil massgeblich den visuellen Auftritt des Hauses. Eine ihrer bedeutendsten Werbekampagne war Il Giappone von 1956. Sie überzeugt durch eine schlichte japanische Note, die gleichzeitig dem Schweizerischen Konstruktivismus nahe steht. 1958 entschied sich Lamm, nur noch als freie Mitarbeiterin für La Rinascente und das dazugehörige Billigwarenkaufhaus Upim zu arbeiten. Dies erlaubte ihr, nebenbei selbständig für andere Kunden wie Pirelli, Elizabeth Arden, Niggi oder Latte Milano zu arbeiten. 1963 kehrte Lamm nach Zürich zurück, wo sie als Freelancerin arbeitete und später als Partnerin in die Werbeagentur Frank C. Thiessing eintrat. Sie hielt jedoch weiterhin Kontakte nach Mailand und führte noch bis 1966 für italienische Kunden Aufträge aus. (Andrea Eschbach)

Source:

Lora Lamm, Nicoletta Ossanna Cavadini (Hg.), Lora Lamm, Grafica a Milano – Graphic Design in Milan 1953–1963, Mailand 2013.
Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), Zürich – Milano, Poster Collection 14, Baden 2007.

Porträt Lora Lamm
Abbildung: irenebrination.typepad.com / Fotografie: Serge Libiszewski

Image credits

Entwurf für Werbeprospekt, La Rinascente, 1957, Illustration: Lora Lamm, Donation: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Werbeprospekt, Primavera in tutta la Rinascente, um 1957, Illustration: Lora Lamm, Donation: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Entwurf für Werbeprospekt, La Rinascente, 1957, Illustration: Lora Lamm Donation: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Entwurf für Werbeprospekt, La Rinascente, 1957, Illustration: Lora Lamm Donation: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Entwurf für Werbeprospekt, La Rinascente, 1957, Illustration: Lora Lamm Donation: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Entwurf für Werbeprospekt, La Rinascente, 1957, Illustration: Lora Lamm Donation: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Entwurf für Werbeprospekt, La Rinascente, 1957, Illustration: Lora Lamm Donation: Lora Lamm
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Exhibition text
Lora Lamm – La Rinascente

Zurich-trained Lora Lamm (b. 1928) designed comprehensive advertising campaigns as well as decorative patterns for Milan’s La Rinascente department store from 1954 to 1962. In the process, she developed her own illustrative look that went beyond the Constructivist Swiss Style in graphic design. Her style stems both from her own penchant for drawing as well as the need to address a female audience, which she was better able to reach with her charming illustrations than with aloof, businesslike graphics.