This is the eGuide number for the object. You can find it next to selected objects in the exhibition.
This is the location number for the object.
Click here to go to the main menu.
Click here to change languages.
Click here to change the font size and log in.
Click here to show the location of the object.
Zoom with two fingers and rotate images 360° with one finger. Swipe an object to the side to see the next one.
Click here for background information, biographies, legends, etc.
Click here to listen to spoken texts or audio files.
Share an object.
Download as PDF.
Add to saved objects.
 
Typeface design, (Vorstudie zur Egyptienne F), ABC ..., 1952–53
Adrian Frutiger
Typeface design, (Vorstudie zur Egyptienne F), ABC ...
Adrian Frutiger,

Typeface design, (Vorstudie zur Egyptienne F), ABC ...,
1952–53

*1010
g1F2
f Object e
[{"lat":47.3828651830246,"lng":8.535653839863812},{"floor":"floorplan-ug"}]
BF
GF
1
2
2
Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
  • (Vorstudie zur Egyptienne F), ABC ... Adrian Frutiger Typeface design
  • (Vorstudie zur Egyptienne F), ABC ... Adrian Frutiger Typeface design
6
7
Listen to the text
j

The undated paste-up from the early 1950s shows a typeface with emphasized serifs that would form the foundation for the later Egyptienne F, published in 1958. Adrian Frutiger (1928–2015) designed a total of six typefaces with accentuated serifs that also include slanted styles, but only Egyptienne F has a true italic style.

Despite the drawing’s student-like character, as Adrian Frutiger once called it, it already betrays features of the subsequent font Egyptienne F. For instance, the serifs curve as they merge with the stem. However, Frutiger substantially altered some of the characters, and the finalized version is somewhat bolder and broader. This drawing was a preliminary study, in other words, the second step after creating some drafts. The width of each character is dictated by the size of the cardboard pieces, which allowed an early judgment to be made on the thickness of the letters. Following this preliminary study, the letters were edited and the drawings of them were finalized, enabling photographic proofs to be made. The letter n was often used for testing, because its shape appears in many letters, such as m, h, i, j, and l. Egyptienne—the F was only added when Linotype added the font to its range—was born of the problems faced at the time with exposures in phototypesetting, in which serifs often disappeared. For this reason, Egyptienne F has bold serifs. As opposed to all of the other typefaces with strong serifs created by Frutiger, Egyptienne F is the only one that has a true italic style. This means that the slanted style was inspired by writing. This can be seen particularly well in the lowercase d. The final serif is rounded, and the junction of the bulge’s upper curve with the stem is almost angular. The f has a descender. (Heidrun Osterer)

Schriftentwurf
(Vorstudie zur Egyptienne F),
ABC …, 1952 – 1953
Schriftentwurf: Adrian Frutiger
Auftrag: Deberny et Peignot, Paris, FR
Material/Technik: Karton, Klebsatz / Schriftfamilie, -verwendung und -satztechnik: Serifenbetonte Schrift (Typ Clarendon), Werksatzschrift, Fotosatz (Lumitype)
20 × 23 cm
Schrift: Serifenbetonte Schrift (Typ Clarendon), Werksatzschrift, Fotosatz (Lumitype)
Donation: Schweizerische Stiftung Schrift und Typographie, Bern, CH
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Literatureo

Heidrun Osterer, Philipp Stamm (Hg.), Adrian Frutiger Schriften. Das Gesamtwerk, Basel/Boston/Berlin, 2009, S. 118–127.

Biographyo
Adrian Frutiger
Adrian Frutiger
*1928 in Unterseen bei Interlaken
†2015 in Bremgarten bei Bern

Adrian Frutiger zählt zu den wichtigsten Schriftgestaltern des 20. Jahrhunderts. Seine Ausbildung begann 1944 mit einer Schriftsetzerlehre bei der Otto Schlaefli AG in Interlaken und setzte sich 1949 mit einer dreijährigen Weiterbildung zum Typo-Grafiker bei Walter Käch und Alfred Willimann an der Kunstgewerbeschule Zürich fort. Seine Diplomarbeit über die Entwicklung der europäischen Schriften (Schrift, Écriture, Lettering) weckte das Interesse von Charles Peignot, der ihn 1952 nach Paris in die Schriftgiesserei Deberny & Peignot holte. Hier entwarf Frutiger bis 1960 mehrere Druckschriften, von denen die Méridien und die Univers die ersten sowohl für den Blei- wie für den Fotosatz (Lumitype) konzipierten Werksatzschriften waren. Die Univers ging als erste planmässig aufgebaute Schriftfamilie in die Geschichte der Drucktypen ein und besiegelte Frutigers weltweiten Ruhm. Im Lauf seiner Karriere war Frutiger, der 1961 sein eigenes Atelier in Paris gründete, in viele satztechnische Neuerungen involviert. So zeichnete er klassische Schriften für die Lumitype um, entwickelte von 1963 bis 1973 die Normschrift OCR-B und beriet Firmen wie IBM und Linotype bei der Entwicklung neuer Satzverfahren. In den 1970er-Jahren widmete er sich vermehrt Projekten der Signaletik, so etwa der Beschriftung der Pariser Métro (1973) oder derjenigen des Pariser Flughafens Roissy CDG. Aus der Flughafenschrift Roissy CDG (1970–1972), die sich in vielen internationalen Airports etablierte, entstand 1974 die erfolgreiche Druckschrift Frutiger, welche in der Schweiz zuerst für die Beschriftung der Postautos, dann für das Erscheinungsbild der PTT und später für jenes der Post eingesetzt wurde. Frutigers wesentliche Druckschriften sind die Méridien, Univers, Frutiger, Égyptienne F, Serifa, Versailles, Centennial, Avenir und die Vectora. Er entwarf auch zahlreiche Signete und Wortmarken. Sein Schriftwissen vermittelte er an der École Estienne (1952–1960), an der École nationale supérieure des arts décoratifs (1954–1968), in seinem Atelier und in seinen Publikationen. Für sein Lebenswerk bekam der 1992 in seine Heimat Zurückgekehrte zahlreiche internationale Ehrungen. Sein privates Archiv befindet sich in der Grafiksammlung des Museum für Gestaltung Zürich. (Barbara Junod)

Source:

Heidrun Osterer, Philipp Stamm (Hg.), Adrian Frutiger Schriften. Das Gesamtwerk, Basel/Boston/Berlin 2009.
Roxane Jubert, «Adrian Frutiger – Black and Light», in: Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), 100 Jahre Schweizer Grafik, Zürich 2014.
Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), Les Suisses de Paris. Grafik und Typografie / Graphisme et typographie, Sammeln heisst forschen / Collection et recherche, Bd. 2, Zürich 2015.

Porträt Adrian Frutiger
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich, ZHdK / Fotografie: Hansueli Trachsel

Image creditso

Schriftentwurf, (Vorstudie zur Egyptienne F), ABC …, 1952 – 1953, Schriftentwurf: Adrian Frutiger, Donation: Schweizerische Stiftung Schrift und Typographie, Bern, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Negativfilme, n – Egyptienne F (mager, mager kursif, mittelfett, fett), 1976–77, Schriftentwurf: Adrian Frutiger, Auftrag: D. Stempel AG, Frankfurt am Main, DE, Donation: Schweizerische Stiftung Schrift und Typographie, Bern, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Werkzeichnungen, d, d, f, fi, (12p Egyptienne F55, 12p Egyptienne F56) 1956 57, Schriftentwurf: Adrian Frutiger, Auftrag: Deberny et Peignot, Paris, FR, Donation: Schweizerische Stiftung Schrift und Typographie, Bern, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Exhibition texto
Adrian Frutiger – Egyptienne F, Serifa

One of the early typefaces designed for photosetting is Egyptienne F (1958). Created to solve the problem of serifs disappearing during exposure, Egyptienne F thus features slab serifs. Due to its rather soft character, it is suitable for body text. This contrasts with the Serifa typeface created nine years later (1967). Serifa is a constructivist typeface whose qualities are best put to use in titles. Its hard character is less conducive to reading long texts.