This is the eGuide number for the object. You can find it next to selected objects in the exhibition.
This is the location number for the object.
Click here to go to the main menu.
Click here to change languages.
Click here to change the font size and log in.
Click here to show the location of the object.
Zoom with two fingers and rotate images 360° with one finger. Swipe an object to the side to see the next one.
Click here for background information, biographies, legends, etc.
Click here to listen to spoken texts or audio files.
Share an object.
Download as PDF.
Add to saved objects.
 
Poster, Luis Buñuel – Filmpodium Zürich, 1980
Paul Brühwiler
Poster, Luis Buñuel – Filmpodium Zürich,
Paul Brühwiler,
*1046

Poster, Luis Buñuel – Filmpodium Zürich,
1980

Paul Brühwiler
*1046
g1N9
[{"lat":47.38285610245783,"lng":8.535751740492856},{"floor":"floorplan-ug"}]
BF
GF
1
2
2
Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
Pavillon Le Corbusier
Höschgasse 8
8008 Zürich
Museum map
  • Luis Buñuel – Filmpodium Zürich Paul Brühwiler Poster
g1N9
6
7
Listen to the text
j

Paul Brühwiler (b. 1939) has devoted his career to the cultural poster and for many years designed film posters. For a 1980 retrospective on Luis Buñuel (1900–1983) at the Filmpodium Zürich, he designed a poster that impressively captures the distinctive features of the Spanish-Mexican film director.

From up close Paul Brühwiler’s Buñuel portrait looks almost like an abstract painting. From a distance, however, the expressive countenance, captured with intense choppy brushstrokes, seems very much alive. Despite his prolific poster output, Brühwiler has never become mired in routine. He combines photographic, graphical/painterly, and typographic approaches to convey an immediate personal message. Buñuel, whose Surrealist films brought bewildering imagery that oscillated between dream and nightmare to the big screen, frequently inveighed against what he saw as a moribund bourgeoisie. Brühwiler’s poster shows the director not frontally but in a three-quarter view. Rather than returning the viewer’s gaze, the subject looks inward, absorbed in thought, and thus aptly reflects Buñuel’s film doctrine: he did not set out to rationally explain the world with his films but instead tried to produce images that would develop a life of their own in the audience’s subconscious. The lofty white brown melds into the white of the background, leaving space for the handwritten inscription. Despite the outward impression of repose conveyed by the downward gaze, Buñuel’s inner agitation is made palpable through color: the blood-red marks on the left side of his face that look to have been left by blows compellingly evoke his vulnerability. Buñuel’s expressive face also dominates the poster by the Turkish graphic designer Yurdaer Altıntaș (b. 1935) for the 16th International Istanbul Film Festival. (Bettina Richter)

Plakat, Luis Buñuel – Filmpodium Zürich, 1980
Erscheinungsland: Schweiz
Gestaltung: Paul Brühwiler
Porträtierte Person: Luis Buñuel
Auftrag: Filmpodium Zürich, CH
Material/Technik: Offsetdruck
127 × 90 cm
Donation: Paul Brühwiler
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
j
Literature

Paul Brühwiler (Hg.), Pabrü. Plakate. Bilder. Zeichnungen, Bern 1999

Biography
Paul Brühwiler
Paul Brühwiler
*1939 in Luzern

Paul Brühwiler absolvierte in Luzern eine Ausbildung zum Grafiker im Atelier von Edgar Küng. 1960 brach er nach Paris auf und konnte bei Albert Hollenstein, in der Werbeagentur Dorland und Grey sowie im Verlagshaus Condé Nast erste Berufserfahrungen sammeln. 1965 liess er sich in Los Angeles nieder und fand bei dem für seine Filmtitel bekannten Designer Saul Bass und später im Studio von Charles und Ray Eames Arbeit. In Los Angeles gründete er auch sein erstes Studio. Die amerikanische Musikindustrie wurde zu seinem wichtigsten Auftraggeber, hier konnte er seine kreative Freiheit ganz ausleben. 1973 in die Schweiz zurückgekehrt, setzte Brühwiler zunächst seine selbstständige Tätigkeit in einem Studio in Küsnacht fort, hielt sich aber in den Jahren 1976/77 erneut für eine Filmausbildung an der University of California in Los Angeles auf. Nach einer Weltreise landete Brühwiler 1978 endgültig wieder in der Schweiz. Neben der Arbeit im Küsnachter Studio lehrte er bis 1999 an der Schule für Gestaltung in Luzern, unterbrochen 1980 von einer weiteren Reise um die Welt. In der Schweiz war Brühwiler unter anderem für das Schweizer Fernsehen tätig. Daneben galt ihm das Plakat stets als Hauptdisziplin. Das kreative Potenzial von Emotion, Intuition und Subjektivität findet in Brühwilers Plakaten seinen adäquaten Ausdruck. In seinen zahllosen Kulturplakaten suchte er stets nach neuen gestalterischen Zugriffen und setzte souverän Zeichnung, Holzschnitt, Malerei, Collage, Fotomontage, Typografie und Schrift ein. Besonders legendär sind Brühwilers Plakate für das Zürcher Filmpodium: Der Gattung Film stellte er das Plakat als eigenständige künstlerische Leistung zur Seite. 1984 gab Brühwiler die selbstständige gebrauchsgrafische Arbeit weitgehend auf und widmete sich seinem freikünstlerischen Schaffen. Das 1995 erbaute Atelierhaus in Saint-André-d’Olérargues in Frankreich dient ihm dabei als wertvoller Rückzugsort. (Bettina Richter)

Source:

Brühwiler, Paul, PaBrü – Plakate – Bilder, Bern 1999.www.sgdf.ch/de/oeuvres/paul-bruehwiler.htmlhttp://guidohenseler.ch/paul-bruehwiler-das-plakat-im-weltformat/

Porträt Paul Brühwiler
Abbildung: https://www.emuseum.ch/en/objects/158432/paul-bruhwiler-2006?ctx=e4a9b513-aae4-4c2a-9909-e7531c886873&idx=42 / Fotografie: Melchior Imboden

Image credits

Plakat, Luis Buñuel – Filmpodium Zürich, 1980, Schweiz, Gestaltung: Paul Brühwiler, Donation: Paul Brühwiler
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, In Memoriam – Luis Buñuel, 1997, Türkei, Gestaltung: Yurdaer Altıntaș
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Exhibition text
Paul Brühwiler - Filmpodium Zürich

From up close, Paul Brühwiler’s (b. 1939) portrait of Luis Buñuel looks almost like an abstract painting. From a distance, however, the expressive countenance, captured with choppy brushstrokes, seems very much alive. Buñuel’s Surrealist films brought bewildering imagery that oscillates between dream and nightmare to the big screen. In his poster, Brühwiler shows the director in a three-quarter view with an inward-directed gaze. Despite the impression of repose, Buñuel’s inner agitation and creative restlessness are immediately palpable.