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Poster, Cinema Africa, 1997
Ralph Schraivogel
Poster, Cinema Africa,
Ralph Schraivogel,
*1112

Poster, Cinema Africa,
1997

Ralph Schraivogel
*1112
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Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
Pavillon Le Corbusier
Höschgasse 8
8008 Zürich
Museum map
  • Cinema Africa Ralph Schraivogel Poster
  • Cinema Africa Ralph Schraivogel Poster
  • Cinema Africa Ralph Schraivogel Poster
  • Cinema Africa Ralph Schraivogel Poster
  • Cinema Africa Ralph Schraivogel Poster
  • Cinema Africa Ralph Schraivogel Poster
  • Cinema Africa Ralph Schraivogel Poster
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en-00-0811.mp3
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With his visually challenging posters, Ralph Schraivogel (b. 1960) helped make the Zurich film festival Cinemafrica one to remember. The zebra-striped pattern links the posters to the series, without the individual work losing its autonomy.

The year 1987 was the first in which an African movie was screened at Cannes. No movie from the African continent had ever before made it into European theaters. To address this situation, the film festival Cinemafrica was founded that same year and was held ten times until 2006, bringing African cinema to Zurich. Ralph Schraivogel designed eight posters for the event. Until the turn of the millennium, his posters were created without the aid of a computer; they were the result of a patient and protracted process, and were based on countless sketches.
Schraivogel’s Cinemafrica poster from 1997 puzzles the eye of the observer with its dense, shifting structures and superimposed layers. While the word “Cinema” stands out in glowing letters, the letters of the word “Africa” are closely meshed with the zebra pattern. Small stills from the film in the lower right-hand corner are only visible close up. The rhythm and dynamism of the poster represent the versatility and vibrancy of an almost unknown cinematic culture. (Bettina Richter)

Plakat, Cinema Africa, 1997
Erscheinungsland: Schweiz
Gestaltung: Ralph Schraivogel
Auftrag: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Material / Technik: Siebdruck
128 × 90.5 cm
Donation: Ralph Schraivogel
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
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Literature

Museum für Gestaltung Zürich, Felix Studinka (Hg.), Ralph Schraivogel, Poster Collection 9, Baden 2003.

Biography
Ralph Schraivogel
Ralph Schraivogel
*1960 in Luzern

Ralph Schraivogel studierte von 1977 bis 1982 an der Schule für Gestaltung Zürich und eröffnete anschliessend ein eigenes Studio in Zürich. Neben der Gestaltung von Akzidenzien, Logos und Erscheinungsbildern widmet er sich vor allem dem Kulturplakat. So entstanden für das Zürcher Studiokino Filmpodium zwischen 1996 und 2006 zahlreiche Plakate und Programmzeitschriften. Vom Museum für Gestaltung Zürich erhält Schraivogel seit 1984 wiederholt Aufträge für Plakate und Einladungskarten. Zwischen 1986 und 1989 entwarf er für das Kunsthaus Zürich Kataloge und Plakate, im Jahr 1991 eine Reihe von Plakaten für das Theater am Neumarkt Zürich. Weiter gehören zu seinen Auftraggebern das Jazzfestival Zürich, das Schaffhauser Jazzfestival sowie die Solothurner Literaturtage. Für das Festival des Afrikanischen Films Cinemafrica gestaltete Schraivogel acht Plakate, die zu seinen bekanntesten Arbeiten zählen und international Beachtung fanden. Schraivogels experimentelle Plakate sind visuell unverwechselbar durch ihre komplexen Strukturmuster und den Umgang mit Fotografie sowie durch die Reduktion auf wesentliche Inhalte. Zehn Jahre nach Studienabschluss kehrte Schraivogel als Dozent an die heutige Zürcher Hochschule der Künste zurück, wo er bis 2001 unterrichtete. 2000/01 war er zudem als Gastprofessor an der Hochschule der Künste Berlin tätig, seit 2009 unterrichtet er an der Hochschule Luzern. Daneben leitet Schraivogel Workshops in Europa, Asien und in den USA und war Juror bei verschiedenen Graphic-Design- und Plakatwettbewerben. Mehrere Einzelausstellungen, unter anderem in Warschau, Osaka, Teheran, Paris, Tokio und Poznan brachten sein Werk einem grossen Publikum näher. Seine Arbeiten wurden auf vielen wichtigen Plakatbiennalen und -festivals ausgezeichnet. 2016 empfing Ralph Schraivogel den Schweizer Grand Pix Design des Bundesamts für Kultur. (Andrea Eschbach)

Source:

Ginza Graphic Gallery (Hg.), Ralph Schraivogel, ggg Books 93, Tokio 2010.
Museum für Gestaltung Zürich, Felix Studinka (Hg.), Ralph Schraivogel, Poster Collection 9, Baden 2003.
Muzeum Narodowe w Poznaniu (Hg.), Ralph Schraivogel, Poznan 2013.

Portrait Ralph Schraivogel
Abbildung: Ralph Schraivogel / Fotografie: Andri Pol

Image credits

Plakat, Cinema Africa, 1997, Schweiz, Gestaltung: Ralph Schraivogel, Donation: Ralph Schraivogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, Cinemafrica, 1989, Schweiz, Gestaltung: Ralph Schraivogel, Donation: Ralph Schraivogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, Cinemafrica, 1991, Schweiz, Gestaltung: Ralph Schraivogel, Donation: Ralph Schraivogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, Cinemafrica, 1993, Schweiz, Gestaltung: Ralph Schraivogel, Donation: Ralph Schraivogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, Cinemafrica, 1995, Schweiz, Gestaltung: Ralph Schraivogel, Donation: Ralph Schraivogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, Cinemafrica, 2001, Schweiz, Gestaltung: Ralph Schraivogel, Donation: Ralph Schraivogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, Cinemafrica, 2004, Schweiz, Gestaltung: Ralph Schraivogel, Donation: Ralph Schraivogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakat, Cinemafrica, 2006, Schweiz, Gestaltung: Ralph Schraivogel, Donation: Ralph Schraivogel
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Exhibition text
Ralph Schraivogel

Ralph Schraivogel (b. 1960) is the designer behind a few eye-catching posters for the African film festival, CinemAfrica, which since 1987 has been presenting films produced on the continent. The zebra pattern of his posters marks them as part of a series, and yet each has its own unique look. The 1997 poster is perhaps the most radical in terms of graphic design: without the help of a computer, graphic structures, typography, and film images are interwoven to create a subtle composition.