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Poster, Marque PKZ, 1923
Otto Baumberger
Poster, Marque PKZ,
Otto Baumberger,
*1060

Poster, Marque PKZ,
1923

*1060
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Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
Pavillon Le Corbusier
Höschgasse 8
8008 Zürich
Museum map
  • Marque PKZ Otto Baumberger Poster
  • Marque PKZ Otto Baumberger Poster
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Rather than the full-length coat, a highly magnified coat collar takes up the poster’s picture surface. Rendered with painstaking accuracy, it can almost be taken for a photograph. Otto Baumberger (1889–1961) succeeded in this way in creating an icon of poster history—some twenty years before the heyday of the so-called Swiss object poster, which showcased consumer products in loving detail.

PKZ is one of the companies that recognized the importance of visual communication early on and enlisted well-known designers for its posters. Otto Baumberger, one of the most prolific poster artists of his time, came up with the right image for every commission. Long before Niklaus Stoecklin (1896–1982) pioneered the object poster in Basel, Baumberger demonstrated with this image for PKZ the effectiveness of an advertising strategy that spotlighted the product alone. He went even further and painted only a small detail of the article with a high degree of verisimilitude. Baumberger’s poster attracted a great deal of attention in the 1920s, because people took it for a photograph and thought they were witnessing one of the world’s first posters using this still-new technology. What fascinates us today is instead the artistic mastery of the rendering. The different materials of the coat, its rough, thick wool fabric and satin lining, are reproduced with tactile sensuality. In this close-up view, they attest to both the coat’s quality and its fine workmanship. The label in the collar suffices as the advertising message. Baumberger’s draft designs for the poster show that the elegance and timelessness of the garment are accentuated even further by the muted colors of the final work. The promise in the advertising claim is expressed here not in an attractive coat wearer but in the product itself. (Bettina Richter)

Plakat, Marque PKZ, 1923
Erscheinungsland: Schweiz
Gestaltung: Otto Baumberger
Auftrag: PKZ Burger Kehl & Co. AG, Zürich, CH
Material/Technik: Lithografie
128 × 90.5 cm
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
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Literature

Museum für Gestaltung Zürich, Bettina Richter (Hg.), Otto Baumberger, Poster Collection 18, Zürich 2008

Museum für Gestaltung Zürich, Bettina Richter (Hg.), Magie der Dinge, Poster Collection 24, Zürich 2012

Biography
Otto Baumberger
Otto Baumberger
*1889 in Zürich
†1961 in Weiningen

Nach Abbruch einer Textilzeichnerlehre liess sich Otto Baumberger im Grafischen Atelier Emil Winter in Zürich zum Lithografen ausbilden. Während der Lehrzeit besuchte er parallel die Kunstgewerbeschule Zürich sowie die private Stadlerschule. Es folgten Studienaufenthalte in München, Berlin, Paris und London. 1910 nahm Baumberger erstmals an einer Ausstellung der Zürcher Kunstgesellschaft teil. Nach seiner Rückkehr nach Zürich arbeitete er ab 1911 in der renommierten Graphischen Anstalt J. E. Wolfensberger als Lithograf und künstlerischer Leiter, ab 1916 im freien Auftragsverhältnis. Grafische Auftragsarbeiten sicherten ihm einerseits den Lebensunterhalt, andererseits ermöglichten sie ihm wiederholte Studienreisen und die freie künstlerische Arbeit. 1916–1933 unterrichtete Baumberger als Hilfslehrer an der Kunstgewerbeschule Zürich, 1931 erhielt er einen Lehrauftrag an der Architekturabteilung der ETH Zürich, 1947 wurde er dort zum ausserordentlichen Professor ernannt. Baumberger verstand seine Gebrauchsgrafik zeitlebens als Broterwerb. So feierte er zwar als Plakatgestalter Erfolge, erhoffte sich jedoch vergebens Ruhm als freier Künstler. Baumberger schuf rund 250 Plakate für unterschiedlichste Auftraggeber aus den Bereichen Tourismus, Politik, Kultur und Wirtschaft. In seiner Vielfalt verkörpert Baumbergers Werk exemplarisch die schweizerische Plakatgeschichte der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts mit ihrer Entwicklung vom malerischen Künstlerplakat zum grafisch geprägten Corporate Design. (Andrea Eschbach)

Source:

Museum für Gestaltung Zürich, Bettina Richter (Hg.), Otto Baumberger, Poster Collection 18, Baden 2008.
Auskunft Arnold Erni, Kurator Otto Baumberger

Porträt Otto Baumberger
Abbildung: Arnold Erni, Kurator Otto Baumberger / Fotografie: Theo Frey

Image credits

Plakat, Marque PKZ, 1923, Schweiz, Gestaltung: Otto Baumberger
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakatentwurf, Marque PKZ,1923, Gestaltung: Otto Baumberger
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Plakatentwurf, Marque PKZ,1923, Gestaltung: Otto Baumberger
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Exhibition text
Otto Baumberger - PKZ

Long before the era of the object poster, Otto Baumberger (1889–1961) created his famous coat poster for the brand PKZ. It shows only a reduced section of the garment. The gleaming and supple lining along with the thick woven wool of the coat guarantee its quality and meticulous craftsmanship, and are faithfully reproduced in the image. The poster achieved fame in 1923 mainly because it was thought to be the first photo poster, whereas today we are fascinated by the artist’s virtuoso photorealistic rendering.